Porzeczkowe wspomaganie trawienia

Problemy trawienne zdecydowanie nie należą do przyjemnych. Nie ważne, czy nasz organizm nie jest w stanie przetrawić zjedzonego pokarmu, czy też broni się przed tym, co uzna za truciznę – efektem będzie zawsze ból brzucha i częste wizyty w toalecie. Lub też wręcz przeciwnie – niemożność „załatwienia” ważnej potrzeby. Tymczasem natura podsuwa nam wiele sposobów na walkę z takimi dolegliwościami. Wśród metod wiele jest owoców sezonu letniego.

Porzeczki również należą do tego grona. Ten niewielki owoc można pochłaniać całymi garściami – po jest po prostu smaczny. Wiele osób zjada porzeczki z cukrem lub jako dodatek do słodkich deserów. Niestety trzeba pamiętać, że takie miksy obniżają zdrowotny wpływ owoców na organizm. Tymczasem spożywanie „surowych” porzeczek dostarcza organizmowi przede wszystkim dużej ilości błonnika, a ten działa zbawiennie na układ pokarmowy.

Błonnik reguluje pracę jelit i ułatwia trawienie tłustych potraw. Z dużą ilością błonnika łatwiej jest przetrawić również wszystkie ciężkostrawne posiłki, których nie brakuje, jeśli lubimy obiady z daniami mięsnymi. Podobnie jak maliny, porzeczki zawierają również drobne pestki, a te skutecznie pomagają w usuwaniu resztek pokarmu z jelit. Z jednej strony porzeczki wspomagają trawienie, z drugiej – mogą zatrzymać biegunkę. Tutaj szczególnie wskazany jest sok z porzeczek, oczywiście najlepiej w formie nieprzetworzonej.

Sok zawiera substancje zwane garbnikami, a te charakteryzują się działanie ściągającym – idealnym do walki z biegunką.