Owoce leśne

Sierpień jest idealnym miesiącem, aby sięgnąć po owoce leśne. Dojrzałe owoce pokryte są niebieskawym, woskowym nalotem i cechują się słodko-kwaśnym smakiem. Walory smakowe oraz wysoka wartość odżywcza jagód czynią je jednymi z najbardziej popularnych owoców leśnych, spożywanych na surowo w swojej naturalnej postaci, jako dodatek do deserów lub koktajlów, również jako składnik dżemów i przecierów owocowych.

Odznaczają się dużym bogactwem antyoksydantów i witamin oraz składników mineralnych. Zawierają m.in. witaminę A, E, C, witaminy z grupy B, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas. Od dawna jagody są stosowane w terapii niedoboru witaminy C, infekcjach dróg moczowych i cukrzycy. Owoce te bowiem dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wspomagają leczenie oczu i obniżają poziom cukru we krwi.

Zwrócono także uwagę na ich antymiażdżycowy wpływ jagód na naczynia krwionośne, przez co zalecane są osobom cierpiącym na schorzenia układu krwionośnego jak miażdżyca. Świeże jagody wspomagają regulację trawienia, działają antybakteryjnie i przeciwpasożytniczo, a suszone wywierają działanie przeciwbiegunkowe. W czasiebiegunkiwskazane jest piciesoku z jagód lub naparu z suszonych owoców.

Dzięki dużej zawartości garbników napar taki uszczelnia błony śluzowe żołądka, neutralizuje szkodliwe produkty przemiany materii i spowalnia ruchy robaczkowe jelit. Ponadto sok z jagód wychwytuje z organizmu wszelkie toksyny, a także chroni przed pylicą. Kiedyś zalecano picie go ludziom pracującym w kamieniołomach lub kopalniach.

Jagody nadają się idealnie jako nadzienie do pierogów, gofrów, naleśników, racuchów, ciast drożdżowych. Sporządza się z nich również różnej maści desery oraz przetwory owocowe takie jak dżemy, przeciery i galaretki. Najlepsze w smaku są jednak koktajle jagodowe, z dodatkiem innych owoców leśnych, orzeźwiające, pożywne i smaczne.

Maliny dzielimy na hodowlane i leśne, rosnące dziko, przy czym te drugie charakteryzują się większą zawartością składników odżywczych. Należą do owoców dość nietrwałych i szybko się psują, dlatego należy je spożywać niedługo po zerwaniu. Maliny są bardzo bogatym źródłem antyoksydantów, w tym witaminy E, przez co wspomagają odporność organizmu i przeciwdziałają infekcjom. Są również źródłem witaminy C oraz witamin z grupy B, istotnych dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego.

Wywierają działanie moczopędne oraz wspomagają leczenie chorych stawów, dlatego są polecane dla ludzi z chorymi nerkami lub reumatyzmem. Charakteryzują się również działaniem antymiażdżycowym, odgrywając znaczącą rolę w diecie ludzi chorych na miażdżycę lub nadciśnienie. Maliny można jeść na surowo, jako dodatek do sałatek, nadają się także idealnie do zup owocowych i koktajlów mleczno-owocowych. Produkuje się z nich również wyśmienite dżemy i przeciery.

Jeżyna jest rośliną z rodziny różowatych o ciemnofioletowych owocach. Należą do jednych z najstarszych, znanych nam owoców. Często nazywana jest czarną maliną, ożyną, ostrężyną, dziadem. Jest boga w witaminę C, witaminy z grupy B, antyoksydanty oraz składniki mineralne: potas, magnez, wapń i fosfor.

Co ciekawe, liście jeżyny mogą być pomocne przy leczeniu grypy, przeziębienia, w chorobach żołądka i jelit, w chorobie reumatycznej, w walce z chorobami skóry, w przewlekłych zapaleniach błony śluzowej, przy nadmiernym rozwoju flory bakteryjnej w układzie pokarmowym i pojawiających się skłonności do wzdęć lub biegunek.Jeżyny wykazują właściwości lecznicze, przeciwbiegunkowe, ściągające, przeciwzapalne, antybakteryjne, moczopędne, poprawiające przemianę materii.

Są zalecane osobom cierpiącym m.in. na infekcje i choroby nerek, uwzględnia się je w diecie przy leczeniu anemii, w celu regulacji pracy przewodu pokarmowego, w okresie rekonwalescencji po ciężkich zabiegach i chorobach. Jeżyna ma słodki smak i idealnie sprawdza się jako składnik koktajlów z owoców leśnych, zup owocowych oraz deserów. Bardzo często można je spotkać na skraju lasu i w ogródkach działkowych. Sezon na jeżyny trwa od połowy lipca do końca sierpnia.

ProSzkliwo dla dzieci

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *